Livet som husejer – del 1 – den hårde start

0
162


Det hele begyndte i foråret 2011, hvor vi efter flere års søgen fandt vores drømmehus. Når jeg siger drømmehus, skal det forstås på den måde, at det var første gang vi gik ud af et hus, så på hinanden og begge sagde: “Det her kan blive godt!” Og vi havde set på rigtigt mange huse igennem flere år.

For sandt at sige, var der et stykke vej fra det vi havde set, til vores drømmebolig. Huset var proppet med ting. Siden 1928 havde huset været i den samme families eje. Det var således gået i arv imellem generationer – og jeg tror ikke det blev tømt når det blev overdraget fra en generation til en anden. Det var misligholdt og proppet med ting fra kælder til kvist. Haven var så tilgroet, at man ikke kunne gå rundt om huset.

Huset består af kælder, stue-etage, 1. sal og 2. sal. Stue-etage, 1. sal og 2. sal var indrettet som 3 selvstændige boliger, med hvert sit køkken og toilet. Bad var i kælderen. Hverken køkkener, toiletter eller bad var i en stand, som vi havde lyst til at benytte. Der er heldigvis løbet meget vand gennem åen siden – men det med vandet vender jeg lige tilbage til.

Beliggenheden, værelses-distribution, størrelsen, som kan rumme en stor familie og haven med de gamle frugttræer, var dog lige i øjet. Huset var iøvrigt sundt og godt – det var gode materialer man havde dengang. Vi havde, på daværende tidspunkt, to små børn på henholdsvis 1½ og 3 år. Begge forældre var enige om at her var de perfekte fremtidige rammer for børnefamilien (som vi begge ønskede større).

125x125Vi talte det hele godt igennem – mange gange – og endte altså med at købe huset, som skulle overtages i påsken. Både mor og far var indstillet på et større renoveringsprojekt. Som en del af forhandlingen, tømte vi selv huset for indbo. Nordflyt hjalp os med dette. De er super gode og kan anbefales. Selvom vi selv, med venners hjælp, havde pakket indbo i sække og sat det på græsplænen, tog det to mand fra Nordflyt 1½ dag at køre på genbrugsstationen, som ligger ganske tæt på. Der er intet at udsætte på Nordflyt for dette, de gav den, som altid, gas. Der var bare mange gamle sager.

14 dage efter vi havde skrevet under på slutsedlen, blev min kone sagt op på sit arbejde! Hendes virksomhed havde valgt at lukke sin afdeling i København. Lidt en streg i regningen når man netop har sat sit navn på en slutseddel og er blevet de lykkelige ejere af en ejendom på over 300 kvm, som skal renoveres.

Heldigvis er vi begge forsigtige af natur, så med i beslutningsprocessen omkring købet af huset var også nogle “hvad-nu-hvis scenarier”. Vi var derfor forberedte på situationen og ændrede på planerne for renoveringen. Det fortæller jeg mere om i et senere indlæg.

Ved siden af arbejdet, brugte jeg derfor alt min tid på at arbejde i huset, så vi kunne flytte ind et par måneder senere. Der skulle væltes og bygges vægge, laves køkken og bad, ordnes gulve, skiftes fodpaneler, laves nyt el og VVS samt udføres generelt malerarbejde med spartel, filt og farve. Så udover at passe mit arbejde og bygge i min fritid, agerede jeg byggeleder for en række håndværkere. Ved siden af, var der også lige økonomi og tidsplaner, der krævede nøje opfølgning for at sikre vi ikke overskred vores stramme budget og tidshorisont.

Efter at have solgt vores lejlighed, boede vi kort tid til leje. Ønskesituationen var at opsige lejemålet medio juli. Så ville det passe med vores planer for at gøre huset, indledningsvist, klart til indflytning. Dette ville udlejer dog ikke være med til, så vi fraflyttede lejligheden pr. 30 juni. Vi ønskede ikke at betale en ekstra måneds husleje da vi havde brug for hver en krone til renoveringsprojektet. I stedet var vi alle indstillet på at leve lidt spartansk en uge eller to til det hele var på plads.

På en etage, var spisestue, toilet og køkken, blevet til et stort køkken-alrum. På en anden etage var toilet og køkken blevet til et stort badeværelse. Badeværelset i kælderen var blevet til vaskerum (med et ekstra toilet).

Vi rykkede ind torsdag. Først om mandagen skulle køkkenet monteres. Badeværelset var heller ikke færdigt, så vi måtte tage bad hos nogle venner i nærheden. Alt dette skulle dog falde på plads den efterfølgende uge. Så selvom det var upraktisk med to små børn, syntes vi alle også det var lidt sjovt at bo så primitivt henover weekenden. Sådan lidt som en camping-weekend.

300x250Det der imidlertid var helt fantastisk var at haveplads! Vi havde, indtil da, boet i lejlighed med konstant pladsmangel. Nu kunne vi smide alle flyttekasserne i kælderen. Når man flytter ind i en lejlighed, er det som oftest sådan at man konstant flytter rundt på tårne af flyttekasser når man pakker ud. I en flyttekasse er der et billede, som altid skal hænge lige dér hvor man netop har flyttet et tårn med flyttekasser hen. Nu kunne vi tage en kasse ad gangen op fra kælderen, pakke den ud – og så først derefter tage den næste kasse op. Slut med flytterod – fantastisk!

Således var et helt kælderrum fyldt fra gulv til loft med vores flyttekasser og øvrige indbo. Nordflyt havde sat de større møbler (sofaer, spisebord, sofabord og senge) på stue og 1. sal. Alt andet blev anbragt i et kælderrum. Således var vores kælder proppet med alt vores indbo, hårde hvidevarer, byggematerialer og værktøj.

Så kom der skybrud og 40 cm kloakvand i kælderen! 2. juli var dagen for det værste skybrud i København i nyere tid. Efterhånden som de nederste flyttekasser blev opløst af vand, væltede tårnene med flyttekasser, hvormed kasserne ovenover røg ned i vandet – og så videre. Størstedelen af vores indbo blev ødelagt. Herunder også flere af de materialer, som skulle anvendes for at gøre køkken og bad klar til brug, i dagene efter…

Da vi omdannede kælderbadet til vaskerum gravede vi afløbet op og satte et nyt afløb med indbygget kontraventil i gulvet. Inklusive VVS arbejde og støbning af gulvet, løb det op i ca. 8.000 kroner. Toilettet står på en forhøjning og efter rådgivning fra den lokale VVS’er var vi ikke i farezonen for at få vand ind i kælderen dér fra. Den 2. juli var der imidlertid så meget pres på at vandet stod i en stråle op fra toiletkummen – og det var altså med toiletpapir og meget andet godt fra kloakken!

Hvor-om-alting er, stod vi med 20 tilfældige flyttekasser ud af 100, som overlevede vandmasserne, med to små børn og et hus uden køkken, bad og sågar rindende vand.

Så vores weekend med “camping i eget hus” blev til 14 dage, hvor måltider blev tilberedt300x250 (3)
og indtaget på terrassen ved brug af en Weber kuglegrill og et par el-kogeplader. Der var kun rindende vand i en vandpost uden for huset, så dér foregik al opvask og øvrig brug. Heldigvis var det dejligt varmt i vejret.

Da vandmasserne forsvandt var det meget slemt at se på. Jeg forestiller mig der ser nogenlunde sådan ud efter en tzunami. Løsøre, værktøj, byggematerialer og alt andet havde flydt rundt imellem hinanden og toiletpapir og andet, som var kommet op af toilettet. Alting lå hulter til bulter mellem ødelagte hvidevarer i original emballage. Det lugtede meget skidt, hvilket hurtigt blev værre grundet varme og fugt. Da det, efter nogle dage med konstant ringen til forsikringsselskabet, lykkedes at få skadesservice ud blev det bekræftet at dette var slemt ud over det almindelige. Danmarks Radio var sågar ude at filme i vores kælder!

Alt indbo blev flyttet ud i haven i en kæmpe bunke, hvor det lå og lugtede indtil forsikringen sagde god for at smide det ud (endnu en gang tak til Nordflyt).

10072011157
Alt indbo fra vandskaden i kælderen blev samlet i haven efter det var fotograferet og registreret til forsikringen

Men, men, men kælderen er tør igen og vi har fundet en nem og billig løsning på dette, som virker! Det skriver jeg mere om i et kommende indlæg om at beskytte sig imod skybrud og vand i kælderen.

Siden da er vi kommet godt på plads og er ualmindeligt glade for at bo i huset. Der er også kommet en lille ny, så der er rigeligt brug for de mange værelser. Du kan læse mere om vores liv som husejere og det efterfølgende renoveringsprojekt i del 2.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY